Het Atkins Dieet

Het Atkins Dieet

Het Atkins dieet is een van de meest besproken diëten om permanent gewichtsverlies te bewerkstelligen en wordt door velen beschouwd als het meest ideale dieet. Het dieet is genoemd naar de bedenker van dit dieet, Dr. Robert C. Atkins (1931-2003). Dr. Atkins was een hartspecialist uit New York die zich toegelegd had op het behandelen van mensen met overgewicht.

Door het tijdschrift People is Dr. Atkins uitgeroepen tot een van de 25 “meest intrigerende mensen” en Time Magazine roemde zijn grote bijdrage op het gebied van voeding en gezondheid.

De koolhydratentheorie van Atkins heeft veel navolging gehad. Een van het meest populaire afslankmiddel van de afgelopen jaren is gebaseerd op zijn theorie. Het enige verschil tussen het afvallen met het Atkins dieet en afvallen met Phase 2 is dat je bij het Atkins dieet zelf op de hoeveelheid koolhydraten in jou voeding moet letten. Tijdens Phase 2 worden de toename van koolhydraten beperkt, waardoor jij niet bij hoeft te houden wat en hoeveel jij binnenkrijgt. Lees verder op Phase 2 is gebasseerd op het Atkins Dieet!

Het basisprincipe van het Atkins Dieet:

Het door Dr. Atkins ontwikkelde dieet komt neer op het onbeperkte eten van eiwitten (uit vlees, kip, vis, kaas) en vetten (olie, boter, room). Het eten van koolhydraten, zoals graanproducten, brood, pasta, rijst, pasta en aardappelen moet echter zoveel mogelijk beperkt worden.

Het Atkins dieet staat lijnrecht tegenover de gangbare calorieën diëten. Deze gangbare diëten bieden vaak een oplossing voor de korte termijn, maar op de lange termijn bieden deze diëten volgens Dr. Atkins helaas geen oplossing. Daarentegen biedt volgens Dr. Atkins zijn dieet wel een blijvende oplossing.

Voordelen van het Atkins dieet zijn:

 

  • Een blijvend gewichtsverlies
  • Stabiel bloedsuikerniveau
  • Laag insuline peil
  • Laag cholesterol gehalte
  • Normalisering bloeddruk
  • Meer energie
  • Geen vervelende trek in zoete dingen
  • Geen hongergevoel

Hoe ontstaat overgewicht volgens Atkins

Dr. Robert Atkins heeft onderzocht dat de meeste mensen met overgewicht te zwaar worden door een verhoogd insuline niveau in het bloed. Insuline is het hormoon dat ervoor zorgt dat de lichaamscellen de bloedsuiker kunnen gebruiken.

Uit zijn onderzoek is gebleken dat vetten niet automatisch worden omgezet in lichaamsvet. Het omzetten van vetten naar lichaamsvet gebeurt alleen indien er maaltijden worden gegeten die een grote dosis koolhydraten bevatten. Koolhydraten staan bekend als zogenaamde ‘snelle’ suikers en deze hebben de eigenschap om heel snel te kunnen worden omgezet in vet door de tussenkomst van insuline.

Het lichaam verbrand dus de koolhydraten als eerste en vervolgens worden de vetten verbrand. Als een maaltijd meer koolhydraten bevat dan het lichaam nodig heeft dan wordt het vet opgeslagen. Hiernaast worden de hersenen gestimuleerd om een honger signaal af te geven dankzij de insuline.

Het resultaat is dat het lichaam in een vicieuze cirkel terecht komt en op den duur worden de lichaamscellen zelfs immuun voor insuline. De alvleesklier moet dan overwerken (vier tot vijf maal zoveel insuline produceren) om de stroom koolhydraten aan te kunnen. Het resultaat is dan ook dat het lichaam dikker en dikker wordt. Wanneer het lichaam vet verbrandt ontstaan er als bijproduct moleculen die Ketonen genoemd worden. Sommige van deze Ketonen verlaten het lichaam via de adem, wat zorgt voor een onaangename mondgeur. Andere Ketonen ontsnappen weer via de urine.

Als de vetverbranding in volle gang is merk je al snel dat het hongergevoel vermindert en het afvallen begint. Het hongergevoel en de vermoeidheid worden ontlopen omdat je lichaam niet terugvalt op een lage bloedsuikerspiegel die dit in eerte instantie veroorzaakt.. De meeste mensen geraken in dit Ketose-proces wanneer de hoeveelheid koolhydraten tot minder dan 30 gram per dag wordt beperkt.

De verschillende fasen van het Atkins Dieet:

 

  • In de eerste fase van 14 dagen wordt de inname van koolhydraten via voeding sterk beperkt door het uitsluiten van zetmeelhoudende producten en fruit. Het doel van deze fase is je verbranding, die nu nog loopt op koolhydraten om te zetten naar het verbranden van vetten. In deze fase is het verboden om meer dan 20 gram koolhydraten per dag te eten. Belangrijk hierbij is dat de 20 gram koolhydraten die je mag eten van groenten en salades afkomstig moeten zijn. In deze fase is het van groot belang om veel water te drinken om de afvalstoffen af te voeren.
  • De tweede fase van het Atkins dieet is naast het blijven verliezen van gewicht ook langzaam de hoeveelheid koolhydraten die je in deze fase mag eten op te voeren. Dit zal je helpen om te ontdekken hoeveel koolhydraten je per dag kunt eten, terwijl je nog steeds gewicht verliest.
  • In de laatste fase voeg je nog meer koolhydraten toe tot je niet meer dan een halve kilo gewicht per week verliest. Suiker is en blijft ook in deze fase verboden.

Wetenschappelijk onderzoek naar het Atkins dieet:

Uit twee studies in de “New England Journal of Medicine” is gebleken dat afvallen met een Atkins dieet aanvankelijk sneller gaat en helemaal niet zo slecht is voor de gezondheid als vaak wordt beweerd.

Dr. Eric Westman van de Universiteit van Duke en Dr. Gary Foster van de Universiteit van Pennsylvania waren voorstanders van de gangbare diëten, d.w.z. diëten met weinig calorieën en vetten. Deze wetenschappers maakten zich zorgen over de groeiende populariteit van het Atkins dieet en besloten om het Atkins dieet te gaan onderzoeken.

Voor een proef werden 120 mensen met een overgewicht geselecteerd. De helft van de groep werd op een strikt dieet met weinig calorieën gezet, de andere helft werd op het Atkins dieet gezet.

Deze laatste groep mochten dus zoveel eten wat zij wilde, zolang het maar geen koolhydraten waren. Na 6 maanden van onderzoek waren de verbazingwekkende resultaten klaar. De Atkins groep was twee keer zoveel afgevallen als de groep die het dieet met weinig calorieën volgde. Dr. Gary Foster deed vervolgens onderzoek om te achterhalen of het Atkins dieet het risico op een hartaanval verhoogde.

Ondanks het eten van vet was het cholesterol gehalte van de Atkins groep 10 keer beter dan van de groep die weinig vet en calorieën gebruikten.

Effectiviteit Atkins dieet:

Veel mensen die het Atkins-dieet gevolgd hebben geven aan dat ze minder honger tijdens het Atkinds-dieet hadden dan tijdens andere gangbare diëten. Dit kan verklaard worden door het hoge vet- en eiwitgehalte van het eten, in combinatie met de vorming van Ketonen. Dankzij deze hoge gehaltes wordt het verzadigingsgevoel gestimuleerd en zal je minder snel iets eten, en dit lijdt tot gewichtsverlies.

Over het algemeen hebben veel mensen wel veel trek snoep, suiker en/of hartige dingen. Dit duurt echter niet lang. Door een gebrek aan koolhydraten zal de bloedsuiker zich snel stabiliseren de zoete trek zal dan ook verdwijnen. Het beste medicijn tegen zoete trek zijn eiwitten zoals gevulde eieren of gekookte eieren en het drinken van veel water. De mate van gewichtsverlies hangt af van:

 

  • Hoe lang het dieet wordt gevolgd
  • Hoeveel calorieën er minder worden ingenomen
  • Hoeveel er naast het dieet wordt bewogen

Voordeel Atkins dieet:

Geen hongergevoel, waardoor het dieet goed vol te houden is. Daarnaast werkt het snel!

Voordeel Atkins dieet:

Fruit, sommige groenten (wortel, bietjes, maïs), peulvruchten, granen en brood zitten vol vitamines en mineralen die je niet kunt missen! Het tekort aan koolhydraten zou zelfs ronduit onverantwoord zijn. Deze stoffen voorzien de hersenen en het zenuwstelsel van energie.

Author: Stefan Rooyackers

Dit bericht is geplaatst in Afvaltips, Algemeen, Atkins dieet, blog, Voeding nieuws. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *