Ik heb aambeien, wat nu?

Oh jee, je hebt aambeien. Hartstikke vervelend en natuurlijk wil je hier weer snel vanaf komen. Soms is de stap naar een dokter echter iets te groot. Gelukkig zijn er voldoende manieren om zelf van dit ongemak af te komen. Uiteraard kunnen wij jouw huisarts niet vervangen, maar met een paar simpele tips kun je de minder hevige vorm van aambeien verminderen of zelfs helemaal verhelpen.

Aambeien worden veroorzaakt door een te hoge druk rond de anus. Deze hoge druk kan diverse oorzaken hebben, het resulteert echter altijd in ongemak. Het wordt geschat dat zeker de helft van de bevolking wel eens last heeft van aambeien. Deze nare aandoening valt vaak gemakkelijk te verhelpen, denk bijvoorbeeld eens aan de volgende tips:

  • Maak eten een ontspannen bezigheid, neem je tijd en kauw je voedsel grondig
  • Eet meerdere malen kleinere porties in plaats van een enkele grote maaltijd per dag
  • Eet elke dag 5-9 maal een stukje fruit
  • Drink tenminste 8 glazen water per dag

Deze tips helpen je om je stoelgang op orde te krijgen. Een goede stoelgang heeft namelijk een direct effect op je ontlasting en hiermee de druk die je moet uitoefenen tijdens een nummer 2 op het toilet.

Wat ook erg belangrijk is voor een goede stoelgang is dat je een dieet volgt dat bestaat uit notenvoldoende meervoudig onverzadigde vetzuren en dat rijk is aan vezels. Er zijn tal van producten die hier erg geschikt voor zijn. De volgende lijst is slechts een kleine greep uit de verschillende mogelijkheden:

  • Alfalfa spruiten
  • Amandelen
  • Abrikozen
  • Ongeschilde appels
  • (Gedroogde) bonen
  • Bessen
  • Cayennepeper
  • Koudwater vis, zoals makreel, tonijn, zalm, haring of sardine
  • Vijgen
  • Lijnzaadmeel, eventueel vermengd met appelsap
  • Gemberwortel
  • Groene bladgroenten
  • Noten
  • Boerenkool
  • Zeewier
  • Haverstro of snijhaver
  • Erwten
  • Pruimen
  • Zuurkool
  • Zaden, zoals gedroogde pompoenpitten en zonnebloempitten
  • Ongezoete yoghurt
  • Tarwegras
  • Tarwekiemen

Voor een goede stoelgang is het tevens van belang om geraffineerde voedingsproducten zoveel mogelijk te vermijden. Dergelijke producten zijn voor ons lichaam namelijk moeilijker te verteren. Producten zoals alcohol en cafeïne vallen onder categorie, maar ook een groot aandeel zuivelproducten, gekruid voedsel en natuurlijk suiker valt niet aan te raden.

Naast het oppassen met geraffineerde voedingsproducten is het belangrijk om de inname van dierlijke producten en verzadigde vetzuren te verminderen. Hoewel onverzadigde vetzuren veelal een positieve functie hebben op de stoelgang, worden verzadigde vetzuren maar met moeite door het lichaam afgebroken. Deze vetzuren worden daarom ook niet aangeraden wanneer je last hebt van aambeien.

Al deze tips helpen je om van je aambeien af te komen, maar in de tussentijd is het natuurlijk ook belangrijk om hier zo min mogelijks last van te ondervinden. Om pijn en jeuk daarom tot een minimum te beperken kunnen je diverse lotions gebruiken. Deze bevatten doorgaans calendula olie, cacaoboter, olijfolie of zinkoxide. Bij de drogist, apotheek en huisarts zijn dergelijke aambeiencrèmes en lotions verkrijgbaar. Ga dus niet zomaar ergens mee smeren!

Door Ruud van Boxel & Jonne Beeks

Wil je meer weten over gezondheid? Bezoek dan onze gezondheidsacademie 

Author: Yadira

Related Post

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, blog, darmen met de tags , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *