Komkommer: supergroente

Komkommers zijn de vierde meest geteelde groente ter wereld. Ze bevatten niet alleen de belangrijke vitamines A, B en C, maar stimuleren ook nog eens het immuunsysteem. Met recht een supergroente dus!

Hoe kan ik mijn voordeel doen met komkommers?
Iedere groentesoort is rijk aan tientallen geweldige voedingsstoffen die je lichaam op honderden manieren ondersteunen. Al deze voedingsstoffen samen zorgen ervoor dat ze stuk voor stuk optimaal kunnen worden opgenomen door je lichaam. Al het water in groente heeft het voordeel dat het er voor zorgt dat slechte stoffen in je lichaam sneller verdwijnen. Je kunt de voordelen van komkommers versterken door er sap van te maken samen met spinazie en wortel. Deze groenten bevatten namelijk ook een grote hoeveelheid vitamine C, maar liefst 12% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid. Als je kiest voor een wortel naast komkommersap, dan voed je je lichaam met meer dan alleen beta-caroteen. Als je komkommer mengt met wortelsap dan kan dit jicht en artritispijnen verlichten door verlaging van het urinezuurniveau.

Products containing kaliumWat zijn verdere voordelen van komkommers?
Komkommers bevatten silicium, magnesium en kalium. Dit zijn ook de hoofdredenen waarom kuuroorden behandelingen aanbieden die op komkommer zijn gebaseerd. Hiernaast helpen komkommers om brandend maagzuur te verlichten en bieden ze verlichting bij een verbrande huid. Komkommers helpen je nierstenen te ontbinden en fungeren als hulpmiddeltje tijdens het afvallen door de aanwezige vezels die de spijsvertering ondersteunen.

Zoals wortels je ogen helpen verbeteren, zo kan een gekoeld schijfje komkommer helpen om wallen onder de ogen te verminderen. Reden te meer dus om veel komkommers in huis te halen! Komkommers zorgen hiernaast ook voor sterker haar en sterkere nagels door het wondermineraal silica. Dit bevordert bovendien de haargroei. Als je voor het slapen een paar schijfjes komkommer eet kun je zelfs een kater of hoofdpijn voorkomen. Dit komt door de aanwezige vitamine B, elektrolyten en suikers.

 

Tegen welke ziekten helpen komkommers?
In combinatie met vitamine C hebben cucurbitacinen een antikankerwerking, net als de lignanen in komkommer. De lignanen spelen een interessant één-tweetje met onze maagbacteriën. Deze zetten de lignanen uit de komkommer om in enterolignanen zoals enterodiol en enterolactone. Deze enterolignanen binden zich aan oestrogeenreceptors. Deze lignanen zijn bio-identieke hormonen. Voedsel met lignanen is heel gezond. Hierdoor, en doordat in komkommers ook secoisolariciresinol, lariciresinol en pinoresinol zit, ontstaat een verminderde kans op kankers die met oestrogenen te maken hebben. Voorbeelden hiervan zijn borstkanker, eierstokkanker, prostaatkanker en baarmoederhalskanker.

Waar dragen komkommers nog meer aan bij?

Komkommers dragen bij aan het verlagen van het cholesterol omdat er sterolen in zitten. Hiernaast bevatten komkommers veel vezels, magnesium en kalium die de hoge en de lage bloeddruk reguleren en zorgen voor de vermindering van klachten bij diabetes. Komkommer is gunstig voor diabetespatiënten omdat het een hormoon bevat dat nodig is voor de pancreascellen om insuline aan te maken.

Naast het verlagen van het cholesterol hebben komkommers ook andere positieve gezondheidseffecten. Door het eten van een komkommer kan je bijvoorbeeld maagzuur op een natuurlijke en effectieve manier verminderen. Het verfrist en geneest hiernaast ziek tandvlees. Dit kun je doen door het gedurende een halve minuut met je tong tegen je gehemelte te duwen. Je slechte adem kan zo via de fytochemicalieën uit komkommer de mondbacteriën bestrijden.

 Kids shopping healthy food

 

Hoe kun je komkommer het beste eten?
Komkommer is een lekkere frisse groente die niet zwaar op de maag ligt en perfect dehonger stilt. Dit heeft te maken met het volume van de komkommer. Deze rekt de maagwand waardoor er een gevoel van volheid ontstaat. Het komkommertje is familie van de meloen. Hij is een prima dorstlesser omdat het je lichaam hydrateert. Je kunt een glas water dus prima vervangen door een komkommer. Wist je trouwens dat de komkommer oorspronkelijk uit India komt en al 5000 jaar wordt gegeten?

De komkommer is een heel verfrissende groente en is zelfs één van de minst calorierijke voedingswaren. Deze groente is dus zeer interessant voor mensen die een dieet volgen, vooral ook omdat ze een groot verzadigingsgevoel geeft. Als we komkommers eten moeten we er hiernaast behoorlijk op kauwen. Dit kauwen bevordert, net zoals het volume van komkommers, het verzadigingsgevoel. Resultaat: we gaan minder eten tijdens de maaltijd en hebben daarna ook minder honger.

De komkommer is een ideale snackgroente. Je kunt een schaaltje komkommer altijd op tafel zetten tijdens de hoofdmaaltijd. Komkommer is een frisse afwisseling op het eten waardoor de hele warme maaltijd beter smaakt. Komkommer is lekker op brood in combinatie met Nederlandse kaas of pindakaas. Smeer bijvoorbeeld eens een boterham met pindakaas, sambal en komkommer. Verder is komkommer ideaal te combineren met een zelfgemaakte satésaus.Carrot Background

Komkommer kun je ook goed raspen. Samen met geraspte wortel en geraspte bietjes maak je zo een heerlijke driekleurige geraspte rauwkostsalade waaraan je geen dressing meer hoeft toe te voegen. Komkommer vormt vaak de basis van groentensmoothies. Het is ook een vast ingrediënt in veel salades. In de lauwe salade gado-gado wordt komkommer gecombineerd met satehsaus, wat een perfecte smaakcombinatie is.

 

Hoe kun je komkommer het beste behandelen?
Iedereen weet dat afslanken met behulp van komkommers goed voor je is. Het is als een axioma in de meetkunde dat komkommers het dieet aan kunnen vullen, dat ze zeer laag in calorieën zijn en dat ze kunnen worden gebruikt in vrijwel onbeperkte hoeveelheden. Sinds de oudheid worden komkommers gebruikt als een cosmetisch middel. Komkommersap wordt gebruikt als een uitstekend koortsverdrijvend middel. In Rusland en de traditionele geneeskunde wordt het als uitstekend geneesmiddel beschouwd. Oude schrijvers wezen al op het feit dat de komkommer een perfecte dorstlesser is.

Het feit dat de komkommer vroeger een belangrijke voedselbron was blijkt niet alleen uit de traditionele geneeskunde en volkswijsheid, maar ook uit traditionele feesten ter ere van de komkommer die in verschillende plaatsen in Rusland worden gehouden. Het water in komkommer is in staat vele giftige stoffen te splitsen. Daarom helpt komkommer tegen verschillende soorten vergiftiging en ophoping van toxines. Als je dagelijks komkommersap drinkt dan worden ook de stenen in de galblaas en galwegen kleiner.

Concluderend kunnen we wel stellen dat komkommers op positieve wijze van invloed zijn tegen tal van gezondheidsklachten. Het belangrijkste om te onthouden is echter dat komkommers ook gewoon ontzettend lekker zijn. Op naar de supermarkt of groenteboer dus!

Door: Bob van Dijk

Wil je meer weten over gezondheid? Bezoek dan onze gezondheidsacademie 

Author: Yadira

Related Post

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, blog met de tags , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *