Lekker slapen! Hoe een avondritueel kan helpen bij een rustige nacht

/, blog, Slaapproblemen/Lekker slapen! Hoe een avondritueel kan helpen bij een rustige nacht

Lekker slapen! Hoe een avondritueel kan helpen bij een rustige nacht

avondritueelDe dagen worden langer en de temperatuur loopt  langzaam maar gestaag op. Veel mensen hebben hierdoor moeite met slapen. Ze slapen moeilijker in, worden s’nachts wakker of  staan voor dag en dauw  (moe!) naast hun bed. Er zijn een aantal manieren waarmee je ervoor kunt zorgen dat je beter slaapt. Een van deze manieren is het opbouwen van een avondritueel.

Waarom een avondritueel?
Mensen zijn gewoontedieren. Over het algemeen ervaren wij het als prettig wanneer dingen voorspelbaar zijn en we weten waar we aan toe zijn.
Door het opbouwen van een avondritueel, komt je lichaam langzaamaan tot rust.  Als je  aan het einde van de avond steeds dezelfde handelingen uitvoert leert je lichaam herkennen wanneer het tijd is om te gaan slapen.

Je bereidt jezelf mentaal voor op de nacht

Naast de lichamelijke ontspanning  helpt het ook om mentaal tot rust te komen voordat je het bed in stapt.  Wanneer je de laatste voorbereidingen treft voordat je gaat slapen, kun je je gedachten de vrije loop laten. Je neemt de tijd om de dag los te laten. Tegen de tijd dat je het bed in stapt is je hoofd uitgeraasd en kom je beter tot rust.

Waaruit kan een avondritueel bestaan?

Een avondritueel kan uit verschillende onderdelen bestaan. Zo kun je bijvoorbeeld beginnen door je voor te bereiden op de volgende dag. Ontbijtspullen uit de kast halen, je outfit uitkiezen en je tas inpakken.  Dit bespaart tijd voor de volgende ochtend. Vervolgens kun je douchen, je pyjama aantrekken, mediteren of in je dagboek schrijven of wat lezen. Ook kun je naar wat rustige muziek luisteren zodat je lichamelijk verder ontspant. Persoonlijk vind ik het prettig om elke dag drie fijne momenten op te schrijven. Zo train ik mezelf om aandacht te hebben voor de (kleine) prettige ervaringen in mijn leven en sluit ik de dag met een positief gevoel af.

Niet in slaap komen door slaapproblemen

Daarnaast zijn er ook een aantal dingen die juist een averechts effect hebben op je slaapproblemennachtrust. TV kijken in bed of bezig zijn met je mobiele telefoon zorgt ervoor dat je hersenactiviteit toeneemt. Ook het lezen van  een spannend boek kan ervoor zorgen dat je hersenen nog de tijd nodig hebben om alle informatie te verwerken  terwijl jij eigenlijk het liefste wil gaan slapen.

Iedereen is anders, dus ook avondrituelen kunnen zeer gevarieerd zijn. De truc is om je lichaam en hersenen  de tijd en ruimte te geven om tot rust te komen zodat je ontspannen bent vóórdat je in bed ligt.  Bedenk wat het beste bij je past. Probeer dit ongeveer een maand zo consequent mogelijk te doen.  Het duurt namelijk  ongeveer een maand voordat een nieuwe gewoonte is ontstaan.

Veel plezier en slaap lekker!

Door: Aca Siwabessy

Wil je meer weten over gezondheid? Bezoek dan onze gezondheidsacademie 

 

Related Post

By | 2015-08-04T12:38:29+00:00 mei 13th, 2015|Algemeen, blog, Slaapproblemen|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment