Wat te doen tegen migraine

/, blog/Wat te doen tegen migraine

Wat te doen tegen migraine

Migraine: hoe kom ik er vanaf?

Misschien ken je het wel, die heftig bonzende hoofdpijn, de zwarte vlekken voor je ogen en de misselijkheid; je hebt een migraine aanval. Ongeveer 3,1 miljoen Nederlanders heeft last van migraine. Hierbij heeft een derde deel zelfs meer dan 3 aanvallen per maand. Hoog tijd dus voor wat tips om deze hevige hoofdpijn de deur uit te bonjouren.

Woman with headacheWanneer je te kampen hebt met migraine hebben diverse handigheidjes een verlichtend effect. Neem bijvoorbeeld de geur van groene appels. Deze heeft de functie om migraine hoofdpijn te verlichten. Je kunt hierdoor een appel doormidden snijden en naast je neer leggen tijdens of voor een migraine aanval. Hiernaast kan ook een voetbad met kruiden verlichtend werken. Meng hiervoor een theelepel mosterd- of gemberpoeder met warm water in een plastic  teil. Plaats hierin beide voeten en leg er een dikke handdoek overheen om de warmte vast te houden. Ga lekker achterover liggen, sluit je ogen, adem diep in en uit en ontspan je gedurende 15-30 minuten.

Wanneer je last hebt van migraine pas dan op voor de drie C’s: gerijpte kaas (cheese), chocolade en citrusvruchten. Deze producten kunnen namelijk de aanleiding vormen voor een migraine aanval. Ook cafeïne kan hoofdpijn veroorzaken. Wanneer je dus vaker last hebt van migraine valt gematigd gebruik aan te bevelen.

Een andere C is echter wel positief van invloed op het verlichten van migraine hoofdpijn: calcium. Een mogelijke oorzaak van migraine kan namelijk gevonden worden in een verstoorde calcium-balans in de hersencellen. Een regelmatige inname van het mineraal calcium zou deze oorzaak daarom ook kunnen uitsluiten. Calcium kan worden terug gevonden in verschillende producten, waaronder groente, noten en peulvruchten. Hiernaast bevindt calcium zich ook in melkproducten zoals kaas, één van de drie C’s! ‘Gewone’ kaas heeft echter geen migraine tot gevolg, dit zit met name in de gerijpte kaassoorten zoals blauwe kaas, brie, mozzarella en cheddar. Dergelijke soorten bevatten namelijk de boosdoener tyramine, welke voor (hevige) hoofdpijn kan zorgen.

Een laatste manier om een migraine aanval te tackelen is door je middeltje rechtstreeks op de aangedane plek te plaatsen: het hoofd. Verhit hiervoor zout in een droge pan tot het warm, maar niet te heet, is. Wikkel het zout in een dunne handdoek. Als de hoofdpijn aan de voorkant zit, druk de doek tegen de achterkant van je hoofd en wrijf. De droge warmte trekt de pijn weg van de plaats waar het zeer doet.

Omdat de ene migraine aanval (en de ene persoon) de ander niet is zou het voor kunnen komen dat niet alle tips even goed zullen werken. Probeer voor jezelf uit wat voor jou het meest positief van invloed is. Uiteraard zijn wij geen vervanger voor een arts of specialist. Raadpleeg deze daarom altijd bij vragen en bij extreme en ondraagbare vormen van migraine.

Door: Ruud van Boxel & Jonne Beeks

Wil je meer weten over gezondheid? Bezoek dan onze gezondheidsacademie 

Related Post

2015-08-04T11:10:05+00:00

About the Author:

2 Reacties

  1. Tanya Egbert 7 juni, 2015 om 14:21 - Antwoorden

    Ik kan me helemaal niet vinden in dit artikel. Al 20 jaar heb ik last van migraine en ik heb nog altijd geen relatie kunnen ontdekken met een 1 bepaald soort voeding. Wel heb ik inmiddels ondervonden dat het weglaten van suiker en bewerkte producten in mijn dieet een enorme afname van klachten bewerkstelligd. (Ik had wekelijks migraine, soms wel 3 dagen lang en liep vrijwel dagelijks met hoofdpijn). Ik eet nu alleen nog maar vers bereide maaltijden en zo weinig mogelijk uit ‘de fabriek’. Kaas gaat er zonder problemen in, Chocolade met 80% cacao of meer lokt ook geen aanval uit en ‘s ochtends een glaasje verse jus of een watertje met citroen of limoen levert wederom geen migraine op. De boosdoeners zijn volgens mij: koekjes, snoep, kant en klare sauzen, maaltijden, soepen, pakjes en zakjes en poeders. E-nummers en suiker dus! Mijn leven is er lig erg op vooruit gegaan sinds ik deze stoffen niet meer zo vaak binnenkrijg, samen met mijn energie en gewicht! 🙂

  2. Tanya Egbert 7 juni, 2015 om 14:26 - Antwoorden

    Oh ja, ik vergeet te zeggen dat ik nu gemiddeld nog maar 1 a 2 dagen per maand migraine heb en de gewone hoofdpijn helemaal niet meer! De hoeveelheid pijnstillers die ik nu maandelijks inneem is op 1 hand te tellen. (Voorheen 8 sumatriptan en behoorlijke hoeveelheden paracetamol en ibuprofen…..). Meer weten, mail me gerust, ik deel mijn ervaringen graag.

Geef een reactie