Mooji – Satsang in Nederland

/, spiritualiteit/Mooji – Satsang in Nederland

Mooji – Satsang in Nederland

Deze blogpost is ook beschikbaar in

Mooji – Satsang in Nederland MOOJI – SATSANG THE NETHERLANDS MOOJI – SATA LOS PAÍSES BAJOS MOOJI – SATSANG A HOLANDA
Mooji The Netherlands

Mooji In Nederland (Haarlem)

Op de satsang van Mooji

Mooji ofwel Anthony Paul Moo-Young, is voor velen een spirituele gids die zich erop toelegt zoekers naar de Waarheid te willen laten inzien dat ‘gelukkig & vrij’ onze natuurlijke zijnsmodus is. Hij doet dat door ons te laten ervaren dat we achter al onze ideeën, concepten, geloofsovertuigingen, gevoelens, gedachten, ingevingen, herinneringen en verwachtingen in contact kunnen komen met Wie We Werkelijk Zijn.

Dit Ware Zelf is de onbewogen Toeschouwer in ons, dat wat alles kalm gewaar is, Dat Wat IS. Deze ego-loze staat van Zijn zouden we kunnen bereiken als we al onze identificaties loslaten. Deze egoloze toestand kan niet depressief zijn, of angstig, of ongelukkig, of gehaast … het IS.

Een bezoek aan Mooji is dan ook op zijn plaats voor ons, als vertegenwoordigers van Stichting Gezondheid, die niet alleen de fysieke, maar ook de emotionele, psychologische en spirituele gezondheid van mensen nastreeft.

Voorafgaande aan de satsangs van Mooji in de Philharmonie in Haarlem worden we hartelijk welkom geheten door twee sereen ogende dames in ashramkleding. We worden naar onze plaatsen geleid. De zaal is helemaal vol mensen. Er hangt een zachte wierooklucht en er klinkt mooie muziek.

Als Mooji opkomt wordt de hele zaal enthousiast. Zijn gezicht en zijn verschijning zijn op zich al therapeutisch: je kunt er niet aan ontkomen om je vrolijker, gelukkiger en meer in het Hier en Nu te voelen. Mooji is goedlachs, heeft pretoogjes en een mooie, liefdevolle uitstraling. Als hij gaat zitten neemt hij eerst een paar minuten lang kalm de mensen die in de zaal zitten in zich op. Het lijkt erop of hij de mensen in de zaal woordeloos zegent. Sommige mensen gaan snikken of huilen.

Vervolgens vertelt hij dat hij ons gaat helpen onze identificaties af te leggen, om ons te realiseren dat we uitgestrektheid, kalmte en leegte zijn, de bestaansgrond van het leven zelf.

Hij vraagt ons niet alleen onze figuurlijke schoenen bij de deur te zetten, maar ook onze opinies, problemen, gedachten, meningen, intenties, gehechtheden, geloofsovertuigingen, interpretaties van het heden, kortom, al onze bewustzijnsinhouden. Hoe ‘naakter’ we worden, hoe meer we deze Zijnstoestand zullen naderen.

Er daalt een rust neer in de zaal. Mooji vraagt of dit Zijn een geboorte kent. Een sterven. Of het beperkt kan zijn. Of eindig. Of onder de indruk, gevleid, beledigd. Of als exclusief eigendom van één of andere geloofsorganisatie … Het antwoord uit de zaal klinkt telkens “nee”. Datgene dat overblijft nadat we alle ego-identificaties hebben losgelaten, is Het Aanwezig Zijn In Onze Eigen Heelheid.

Het lijkt erop of Mooji ons een spoedcursus Verlichting geeft. Hij wil ons transcendentie laten ervaren. De boodschap schijnt aan te komen bij de mensen. Schijnt, want alhoewel Mooji ons vraagt ons verleden achter ons te laten voor slechts de paar uur dat we samen zullen zijn, gaan de mensen die een vraag willen stellen eerst uitgebreid over hun verleden vertellen. En ondanks dat Mooji ons verzoekt hem niet als guru te zien, maar op zoek te gaan naar onze innerlijke guru, vragen verschillende vrouwen in de zaal hem te mogen knuffelen, omdat ze dat als hun enige wens ervaren. En terwijl Mooji aangeeft dat hij identiteitsloos is, wordt voor hem Indiase sitarmuziek gespeeld, waarschijnlijk omdat dit past bij het beeld wat we van een guru hebben, hoewel hij van origine van Jamaica komt en veertig jaar in Londen heeft gewoond.

Mooji geeft ons het advies niet alleen de spreekwoordelijke honing te willen proeven, maar het zelf te zijn. “You become the answer”. Hij roept ons op ons steeds weer te verbinden met de Bron, het eeuwige Zijn, de levende ervaring die we zojuist hebben gehad. Hij verklaart dat werkelijke spiritualiteit altijd eenvoudig is. Hierdoor wordt je leven lichter, speelser en puurder. De grootste ontdekking zal zijn dat alles al in ons zit. “Your homework is to Stay Home”.

Het mooiste aan Mooji is zijn liefdevolle acceptatie van het hele gebeuren. Hij kijkt vol tederheid naar ons, beseffende dat de diepere waarheden wat meer tijd nodig hebben om werkelijk door te dringen. Hij blijft alsmaar tolerant, eindeloos geduldig en koninklijk respectvol, zelfs als een man uit de zaal een hele voordracht geeft en ‘de show’ als het ware van hem overneemt. Hij is meer dan bereid de ander op diens eigen niveau te ontmoeten. “Thank you”, zegt Mooji. “Thank You”.

Het beste bewijs dat de goddelijke wereld bestaat, is een mens waarin het goddelijke weerspiegeld wordt: als hij de mensen gadeslaat en aanhoort lijken een onvoorwaardelijke acceptatie, een grenzeloos geduld en een oeverloze liefde uit zijn hart te stromen. Mooji IS. Geen concepten, opinies, identificaties, irritaties, twijfels, oordelen, emoties … Alleen Zijn. Hij is zijn eigen levende bewijs van wat hij ons wil voorhouden. Zijn manier van zijn is zijn godsdienst. Hij lijkt het goddelijke in zijn meest innerlijke wezen gevonden te hebben, en heeft zijn persoonlijkheid in dienst gesteld van dit goddelijke Zijn.

Mooji, wat kunnen wij nog veel van je leren! Bedankt voor je onuitputtelijke geduld voor de mensen en je rustige, rotsvaste vertrouwen in het onzichtbare Licht dat uiteindelijk alle delen van het in wezen onverdeelde Zelf tot Zelfrealisatie zal laten komen …

Als we weer naar huis gaan, echoën de woorden van Mooji nog altijd na: “You are the seeds of Awakening in a sleeping world.”

“Thank you,” zegt Mooji, “Thank You.”

Paar impressie foto’s

Mooji in Nederland

Mooji  in Haarlem

Tip:

Gratis cursussen waar je gelukkig van wordt

By | 2018-08-30T13:03:16+00:00 augustus 30th, 2018|blog, spiritualiteit|0 Comments

About the Author: