Review: ‘Water, het goedkoopste medicijn’

Door: Youri Buis

Cijfer 21001004006552752Voor deze recensie gaan we kijken in de gezondheidscategorie ‘Alternatieve geneeswijzen’. Daar viel me meteen een erg interessant boek op: ‘Water, het goedkoopste medicijn’. De schrijver, de in 2004 overleden Fereydoon Batmanghelidj, wil de nadruk leggen op het feit dat je met alleen al water een verbazende reeks medische aandoeningen kan verhelpen.

Het is een boek dat je in een razend tempo uit kunt lezen. Het geeft je een andere kijk op het functioneren van je lichaam en gezondheid. De informatie is helder en duidelijk en er worden geen zware medische termen gebruikt. Het boek maakt duidelijk dat veel ziektes voortkomen uit chronische uitdroging en als je dan genoeg water gaat drinken, verdwijnen de klachten. Dat klinkt vrij logisch, “genoeg water drinken voorkomt en verhelpt uitdroging”, maar zelfs klachten als depressie, maagzweer, astma en een hoge bloeddruk kan verholpen worden door het oh zo simpele water. Buiten de overtuiging dat de voornaamste oplossing is door simpelweg meer water te gaan drinken, is het boek zeer inspirerend en nuttig. Je kan er je persoonlijke omstandigheden mee verbeteren, zoals je nachtrust en bijvoorbeeld de gewoonte om regelmatig alcohol te drinken. Uiteraard is het van belang – als je tenminste iets met de inhoud wil doen – om er uit te halen wat voor jou van toepassing is. Voor de één zijn er weer andere adviezen van toepassing dan voor de ander.

Kort gezegd: dit is een boek dat je moét lezen! Hij heeft niet voor niets de maximale ranking van vijf sterren.

Bestel het hier:

Koop bij bol.com