Spiegel jezelf
Vraag je jezelf wel eens af hoe je overkomt op anderen?
Soms laat je je wel eens onaangenaam uit tegenover anderen en heb je meteen excuses voor jezelf met betrekking tot hoe dit kwam.
Je was bijvoorbeeld even heel druk, je was gestrest door tijdsdruk, je had je helemaal niet goed voorbereid, maar gaf toch je mening alsof dat wel het geval was. We zijn heel goed in het voor onszelf goedpraten van zo’n gedrag.
Toch kom je daar niet altijd mee weg, je hebt schade aangebracht bij die gesprekspartners of mensen die het waargenomen hebben.
Als je er niets om geeft, ga dan gerust zo door, maar is dat verstandig? Als je wel iets meer prettige contacten ambieert, denk dan eens goed na voordat je stellig dingen beweert, relativeer iets meer, luister vooral ook beter en kijk ook naar non-verbale lichaamstaal.
Als je hier moeite mee hebt of je hebt wellicht een compleet verkeerd beeld van jezelf, vraag eens iemand je een spiegel voor te houden. In het bedrijfsleven doen ze dat ook wel met een 360-graden feedback.
Je kunt dit aan mensen in je omgeving vragen die je vertrouwt, waarbij kwetsbaarheid en eerlijkheid natuurlijk voorop staan. De andere persoon moet natuurlijk ook opletten wat en hoe hij het zegt, maar als je beiden de reden van de vraag snapt zul je er sterker uitkomen. Je hoeft je karakter of je spontaniteit natuurlijk niet te begraven, maar je hebt daarna een extra vaardigheid opgebouwd om meer empathisch met mensen om te gaan, wat zeker zal helpen in vriendschappen maar ook in het zakelijk verkeer.
Interessante cursus Stichting Gezondheid:
Communicatie training
Feedbackregels en luistervaardigheden
Als je iets samen wilt bespreken, kun je je beter aan de feedbackregels houden om communicatieruis (communicatiestoornissen) te voorkomen:
- Praat vanuit ik-termen, bv “Ik voel…” en “Het komt op mij over…” i.p.v. “Jij…”.
- Vel geen oordeel, maar beschrijf wat je ziet.
- Ga niet veralgemeniseren met “altijd” of “nooit”, maar houd het specifiek.
- Uit je gevoelens i.p.v. dat je in de aanval overgaat.
- Weersta de verleiding om in de tegenaanval te gaan.
- Spreek de ander op zijn gedrag aan i.p.v. op zijn of haar persoon, bv met “Jij bent…”.
- Uit je werkelijke behoefte i.p.v. ‘waarom’-vragen te stellen.
- Zet klagen om in vragen.
- Blijf bij het specifieke onderwerp.
- Ga niet ‘gedachtenlezen’ maar vraag wat de ander denkt en voelt.
- Roep geen schuldgevoel bij de ander op.
- Betrek geen anderen erbij, bv “Mijn moeder vindt dat jij…!”
- Praat niet via derden.
- Zie je mening als een mening i.p.v. als een feit.
- Let op je non-verbale gedrag!
Luistervaardigheden helpen je om het gesprek soepel te laten verlopen:
- Zet je oordeel of je eigen zienswijze even aan de kant en probeer je in te leven in de ander.
- Vat de boodschap van de ander in eigen woorden samen.
- Controleer bij de ander of je samenvatting goed is.
- Moedig de ander aan om verder te praten.
- Laat de ander uitpraten.
- Wacht tot de ander klaar is en tot je zijn of haar verhaal hebt samengevat (inhoud + gevoel) en hebt gecheckt bij de ander voordat je reageert met jouw zienswijze.
- Let op je non-verbale gedrag!
Communicatie trainining
https://www.interplein.nl/course/communicatie/
90% korting met de kortingscode “e9q”
Geef een reactie