Juice the office: Stimuleer de spijsvertering

In Italië eet men gemiddeld 7 kilo venkel per jaar, in Nederland is dat maar 100 gram. Gek eigenlijk, want venkel is super gezond en met zijn anijsachtige smaak past het perfect bij vis, zomerse stoofpotjes, in een salade met sinaasappelstukjes of.. In deze smoothie!

vijg

 

Ingrediënten

  • 1 knol venkel
  • 500g peren
  • 1,5 kg persinaasappels
  • 100g gedroogde vijgen

Was de venkel en snijd hem in stukken. Was de peren, verwijder de steel, het kroontje en eventueel de pitjes en snijd ze in stukken. Pers de sinaasappels en snijd ook de vijgen in stukken. Doe alles in de blender en mix het glad. Voeg eventueel naar smaak wat water toe.

Supergezond zei je? Ja, in venkel zitten weinig calorieën en een goede hoeveelheid mineralen. Ook is venkel een perfecte after dinner treat, want het werkt bevorderend op de spijsvertering, stilt trek en helpt bij het verfrissen van je adem. Ook heerlijk voor na de lunch op het werk dus! En over spijsvertering gesproken, vijgen zijn hier ook zeer goed voor; in vijgen zit namelijk een heel hoog gehalte aan vezels.

Maar wat zijn vezels nu eigenlijk precies? Vezels zijn saccharides, oftewel koolhydraten die het lichaam niet opneemt, vaak omdat onze enzymen ze niet goed of snel genoeg kunnen afbreken. We onderscheiden twee soorten vezels: de oplosbare en onoplosbare vezels. Beide vezels geven ons een vol gevoel. De onoplosbare vezels schuren de darmen en houden deze daarmee schoon en stimuleren de aanmaak van slijmvlies. De oplosbare vezels nemen water op en maken de onopgenomen resten van ons voedsel daarmee zacht. In de dikke darm dienen de oplosbare vezels als voedsel. Niet meer voor ons, maar voor de goede bacteriën die daar leven. De bacteriën maken hier dan weer voedingstoffen van die wij op kunnen nemen, zoals vitamine K. Door het eten van vezels houd je de goede bacteriën dus in leven, waardoor jij extra voedingsstoffen binnen krijgt en slechte bacteriën ook nog eens een kleinere kans krijgen om uit te groeien!

vitamines K

Vezels zorgen er daarnaast ook voor dat je lichaam slechte stoffen niet heropneemt, en dat er minder vet wordt opgenomen. Je hebt dus een voller gevoel, neemt minder caloriën op en verlaagt je cholesterol. De combinatie van venkel en vijgen is dus goed voor je bloed, ook omdat er veel kalium in zit, wat het bloeddrukverhogende effect van natrium tegen gaat.

 

Zet dus eens wat vaker venkel op tafel en houd je darmflora te vriend met vezels. Proost en op je gezondheid!

Door: Jeske Dolmans

 

Wil je meer weten over gezondheid? Bezoek dan onze gezondheidsacademie 

 

Author: Yadira

Related Post

Dit bericht is geplaatst in Algemeen, blog, Recepten met de tags , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *