Tips voor gezonde haren en hoofdhuid

/, haren/Tips voor gezonde haren en hoofdhuid

Tips voor gezonde haren en hoofdhuid

Gezonde haren en hoofdhuid

Gezonde haren en hoofdhuid

Gezonde haren en hoofdhuid

 

Veel mensen kampen met haarverlies, dof of broos haar, of een jeukende hoofdhuid. Deze klachten kunnen door verschillende factoren worden beïnvloed, zoals vitaminen -en mineralentekort, stress, schildklierproblemen, etc.

 

Welke voeding kan de conditie van je haar en hoofdhuid verbeteren?

Voor een gezonde hoofdhuid heb je op de eerste plaats voldoende selenium, vitamine B (vooral vitamine B12), omega 3-vetzuren, ijzer, vitamine A en C, zink en biotine nodig. Een gezonde hoofdhuid zorgt voor sterk, glanzend haar. Vitamine A en C hebben we nodig voor een goede talgproductie, die het haar een gezonde uitstraling geeft. Biotine vertraagt de vergrijzing. Zink kan haaruitval tegengaan.

Calcium stimuleert de haargroei, en voldoende proteïnen in de voeding zorgt voor sterk haar.

Bovenstaande voedingsstoffen vind je bijvoorbeeld in de volgende producten:

  • Zalmfilet bevat vitamine B12, omega 3-vetzuren, ijzer en proteïnen.
  • Groene groenten bevatten vitamine A en C, ijzer en calcium.
  • Linzen en bonen zijn rijk aan biotine, ijzer en zink.
  • Paranoten bevatten veel selenium, en vrijwel alle noten, zoals walnoten, cashewnoten, amandelen en pecannoten bevatten zink.
  • Eieren bevatten biotine, proteinen en vitamine B12.
  • Gevogelte bevat veel proteïnen en ijzer.
  • Zilvervliesrijst, quinoa, gierst en amarant bevatten vitamine B.
  • Sesamzaad en noten bevatten calcium.
  • Wortelen bevatten (de voorloper van) vitamine A.
  • Ook superfood zoals hennepzaad (omega 3-vetzuren en proteïnen), spirulina (proteïnen, vitaminen en mineralen) en kelp (jodium) kunnen bijdragen aan een mooie haardos.

 

Overige tips voor een gezonde hoofdhuid en glanzende, sterke haren:

  • Brandnetels zijn goed voor je haar, omdat je haar ervan kan gaan glanzen, het sterker wordt en het de hoofdhuid kalmeert. Spoel je haren na het wassen met een milde, natuurlijke shampoo, met lauwwarme brandnetelthee.
  • Zorg voor een goede doorbloeding van je hoofdhuid, door deze regelmatig zachtjes te masseren met haarlotion met rozemarijn.
  • Spoel na het wassen eens na met koud water, voor een goede doorbloeding.
  • Gebruik geen 2-in-1-shampoos, aangezien de conditioner op je hoofdhuid irritatie kan veroorzaken.
  • Was je haren niet te vaak, het liefst niet vaker dan twee keer per week.
  • Spoel eens na met een verdunning van wijnazijn, citroen of grapefruitsap, aangezien de hoofdhuid een beetje zuur dient te blijven. Dit zal jeuk tegengaan en je haren laten glanzen.
  • Neem af en toe een Himalaya- of Dode Zeezoutbad waar je je gehele hoofdhuid in onderdompelt, zodat deze geremineraliseerd kan worden.
  • Vermijd hard water door een filter op de kraan of doucheknop te plaatsen.
  • Matig je suikergebruik en las voldoende ontspanningsmomenten in. Slaap voldoende.

 

Voor meer informatie volg de cursussen “Gezonde Huid”, “Anti-Aging” en “Beauty”

Essentiele olien voor mooie haren

Cursus Gezonde Haren

De complete video:

Video per hoofdstuk.

Huid 01 – Inleiding 19 min

Huid 02 – Huidtypes & Verzorging 12.29

 

Huid 03 – Zonneschijn 30.56 min

Huid 04 – Ouder wordende Huid 27.09

 

Huid 05 – Verfraaien van de huid 19.17 min

Huid 06 – Vervolg Bodypaint 16.45 min

 

Related Post

2018-09-28T15:05:50+00:00

About the Author:

Geef een reactie