Vetten en cholesterol

Vetten zijn een lichaamsnoodzakelijke voedingsstof, net als suikers of koolhydraten,eiwitten,  vitamines en mineralen, hetgeen wil zeggen dat zonder het lichaam niet goed kan functioneren. Vetten zijn voornamelijk een energiebron en hebben een taak bij de opname van diverse vitamines, zoals  A, D en E in het lichaam. Wij halen onder normale , dus gezonde omstandigheden ongeveer 20-40% van onze energie uit vetten Er wordt een onderscheid gemaakt tussen onverzadigde en verzadigde vetten en we vinden beiden vaak gecombineerd terug in ons voedsel. En die betiteling wordt aan het vet toegewezen naar gelang de aanwezigheid van een onderdeel in die vetten, de verzadigde en onverzadigde vetzuren.

De aanwezigheid van vet in ons bloed bepaalt een waarde , die als maatstaf genomen wordt in het wel of niet gezond zijn: het cholesterolgehalte.We weten inmiddels dat verzadigt vet niet goed is voor die waarde, maar onverzadigd vet weer wel. En hoge cholesterolwaarde vergroot de kansen op hart- en vaatziekten.

Terug naar de vetten: voedingsspecialisten hebben bepaald dat de hoeveelheid energie die we via vetten binnen moeten krijgen, ongeveer op 40% ligt. Ga je dus uit van een gebruik van 2000 kcal per dag, dan moet je daar 800 kcal via vetten binnenkrijgen. Uiteraard kan daar wat verandering in komen als je bijvoorbeeld een zwaarder beroep hebt, of helemaal niets uitvoert. Het is een richtlijn. Om de belangrijkste aanstichter van een hoge cholesterolwaarde, het verzadigde vet tegen te gaan, wordt er aangeraden om:

  • Magere varianten van voedingsmiddelen te gebruiken, zoals in zuivel- en vleesproducten
  • Vaste vetten zoals we gebruiken om te braden en te frituren te vervangen door de zachte of vloeibare vorm
  • Of, wat natuurlijk heel logisch is, minder dingen eten waar verzadigd vet ruimschoots voorhanden is, zoals snacks, gebak, koek en chocolade

Het is overigens vrij eenvoudig je cholesterolwaarde te laten meten, bijvoorbeeld bij je huisarts. En als gezonde waarde wordt dan 5 gezien, of minder, maar niet al te veel meer. Het kan geen kwaad dat af en toe eens te laten controleren, zeker in combinatie met overgewicht.

En met de kerstdagen op komst…………………………..

Author: Ruud

Related Post

Dit bericht is geplaatst in Afvaltips, Algemeen, blog, Dieet, Tipvandedag, Voeding nieuws met de tags , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *