Vitamine B6

Vitamine B6

Vitamine B6 (pyridoxine) is een in water oplosbare vitamine, die onderdeel is van het van het vitamine B-complex. Vitamine B6 heeft de volgende werking:

  • helpt energie vrij te maken uit voeding
  • is belangrijk voor de weerstand
  • bevordert de spijsvertering
  • belangrijk voor de vorming van rode bloedcellen
  • belangrijk voor het functioneren van het zenuwstelsel en voor de opbouw en afbraak van aminozuren (dit zijn de bouwstenen van de eiwitten waarmee cellen zijn opgebouwd)
  • heeft een regulerende werking op hormonen
  • noodzakelijk voor de opname van vitamine B12
  • vermindert spierspanningen
  • ondersteunt het zenuwstelsel
  • houdt de bloedsuikerspiegel gelijkmatig
  • kan verlichting brengen bij PMS (premenstrueel syndroom) en de menopauze

Vitamine B6 wordt opgenomen in de darmcellen en aldaar omgezet in de stof pyridoxal. Vervolgens gaat deze stof via het bloed naar de lever. De lever zet de stof om in pyridoxalfosfaat. Het is in deze laatste vorm dat de vitamine B6 de bovenstaande werking op het lichaam heeft.

Wij hebben per dag voldoende aan 1.5 mg vitamine B6 per dag. Dit is te vinden in o.a. 6 sneetjes volkorenbrood. Een teveel aan vitamine B6 krijg je binnen als je dagelijks vitamine B6 inneemt boven de grens van 25 mg. Dit komt vrijwel niet voor. In ieder geval niet via de dagelijkse voeding. Het zou alleen kunnen gebeuren als je zonder noodzaak extra vitamine B6 inneemt naast je voeding in de vorm van supplementen.

Voedingsproducten die rijk zijn aan vitamine B6 zijn: vlees, eieren, vis, brood, graanproducten, aardappelen en peulvruchten.

Daarnaast vind je in iets mindere mate vitamine B6 in groenten, melk(producten en kaas.

In Nederland komt een gebrek aan vitamine B6 bijna niet meer voor. Symptomen van een tekort aan vitamine B6 kunnen zijn: bloedarmoede, zenuwaandoeningen en een verminderde weerstand.

Symptomen van een langdurig gebruik van extra vitamine B6 (meer dan 21 mg dagelijks) kunnen zijn: perifere neuropathie (zenuwpijn in handen en voeten), tintelingen en gevoelloosheid.

Vrouwen die de anticonceptiepil slikken, mensen die veel alcohol drinken en mensen die een eiwitrijk dieet volgen moeten extra letten op voldoende vitamine B6-inname.

 

Related Post

2018-09-29T21:11:23+00:00

About the Author:

Geef een reactie