Vitamine K

Vitamine K

Vitamine K

Voedsel dat rijk is aan vitamine K: (blad)groenten, asperge, zuurkool, bloemkool, broccoli, sojabonen, augurken, pompoen, pijnboompitten, bosbessen, zeewier, volkorenproducten, yoghurt, kaas en plantaardige olie

Vitamine K is een in vet oplosbare vitamine die belangrijk is voor de bloedstolling en voor de aanmaak en het onderhoud van botten, gewrichten en het gebit. Daarnaast is het een belangrijke vitamine voor het soepel houden van de vaatwanden.

We onderscheiden de volgende onderverdeling:

Vitamine K1 (phylloquinon) krijgen wij binnen via ons eten en drinken, met name via het eten van groenten (vooral bladgroenten), volkorenproducten, melkproducten en plantaardige olie.

Vitamine K2 (menoquinon) wordt aangemaakt door ons eigen lichaam via bacteriën in de dikke darm. Daarnaast kunnen we deze vitamine binnen krijgen door het eten van producten als kaas, lever en eigeel.

Onderzoek heeft uitgewezen dat mensen met een gezonde levensstijl zelden een vitamine K te kort hebben.

Toch komt vitamine K-gebrek voor en dit is zeker zo bij pasgeboren baby’s. Zij hebben bij de geboorte een tekort aan vitamine K, omdat deze vitamine niet wordt doorgegeven via de placenta en omdat hun darmflora nog niet in staat is vitamine K2 te produceren. Gedurende de eerste 12 weken van hun leven krijgen zij daarom vitamine K-druppels voorgeschreven. Dit is met name belangrijk voor baby’s die geheel of voor een groot deel melk drinken via borstvoeding, omdat daarin vitamine K niet aanwezig is. Aan flesvoeding is deze vitamine wel toegevoegd.

Verder lopen volwassenen en kinderen die langdurig antibiotica gebruiken en mensen met ernstige darmziekten en leveraandoeningen (waardoor er sprake kan zijn van opname-stoornissen) risico op een tekort aan vitamine K. Ook mensen met een te eenzijdig eetpatroon moeten oppassen.

Symptomen van een tekort aan vitamine K zijn: gevoeligheid voor bloeduitstortingen en blauwe plekken, die maar langzaam verdwijnen, regelmatig een bloedneus hebben en een te langzame bloedstolling, waardoor wondjes moeilijk dicht gaan. Er is dan een verhoogde kans op inwendige bloedingen, zoals een hersenbloeding, en bloedpropjes.

Bij bovenstaande klachten is het raadzaam de huisarts te raadplegen en te laten onderzoeken of er sprake is van een vitamine K-tekort.

Een teveel aan vitamine K kan een mens eigenlijk niet hebben en dit vormt daarom geen gevaar. Toch is het niet nodig zelf naar extra vitamine K-pillen te  grijpen, omdat de dagelijkse voeding voorziet in voldoende vitamine K.

Mensen die antistollingsmiddelen gebruiken moeten zeker niet op eigen houtje vitamine K innemen zonder uitdrukkelijk voorschrift van een dokter, omdat de antistollingsmiddelen een antagonist vormen tegenover vitamine K.

Voedsel dat rijk is aan vitamine K: (blad)groenten, asperge, zuurkool, bloemkool, broccoli, sojabonen, augurken, pompoen, pijnboompitten, bosbessen, zeewier, volkorenproducten, yoghurt, kaas en plantaardige olie.

stichting-gezond-spinazie

Spinazie is een goede bron voor vitamine K. Dit snelgroeiende bladgroente is in het al vroeg in het voorjaar al beschikbaar.

Ondanks dat deze groente Europa relatief laat heeft bereikt, kennen de Europeanen deze bladgroente voornamelijk van Popeye, uit de gelijkname strip-  en tekenfilm. Hierbij werd spinazie gerelateerd aan kracht.

Ook bevat spinazie dus veel vitamine K. De werking van dit type vitamine is bij veel mensen nog onbekend. Vandaar dat Stichting Gezondheid de volgende animatie gemaakt, waarin deze werking wordt beschreven!

Meer leuke voedingstips zijn te vinden op onze cursus dvd over gezonde voeding. Bij aankoop van deze cursus dvd, steun je de stichting in het maken van meer cursussen die mensen in staat stelt te zorgen voor hun eigen gezondheid! Kijk voor meer informatie over de cursussen op ‘ huidig aanbod’

Voedingssupplement nodig? Neem altijd een 100% natuurlijke. De chemische (vaak te vinden in supermarkten) werken slecht en soms zelf averechts. Ga naar: 100 natuurlijke voedingssuplementen

Wil je weten of je een vitamine D te kort hebt?
Doe de gezondheidscheck

Particulier: Gezondheidscheck particulier

Bedrijf: pmo werkgever

 

 

Related Post

By | 2018-09-05T20:39:35+00:00 september 5th, 2018|PMO, vitamine, ziekteverzuim|0 Comments

About the Author:

Leave A Comment