Voeding en suppletie de oplossing tegen depressie?

/, blog, Depressie/Voeding en suppletie de oplossing tegen depressie?

Voeding en suppletie de oplossing tegen depressie?

[iframevideo] [/iframevideo]

Voeding tegen depressie

Steeds meer professionals komen erachter dat depressieve gevoelens in verband kunnen staan met verkeerde voedingsgewoonten, waardoor er voedseltekorten kunnen optreden.

De tekorten aan voedingsstoffen die tegenwoordig het meest gelieerd worden aan het ontstaan of in stand houden van depressieve gevoelens zijn:

  • Vitamine B12 (bevindt zich in vlees, eieren, vis en melk)
  • Vitamine B6 (bevindt zich in volkoren graanproducten, zonnebloempitten, kool, melkproducten)
  • Vitamine B9 (bevindt zich in groene bladgroenten)
  • Vitamine B11 (foliumzuur bevindt zich in groene bladgroenten, peulvruchten, noten en vlees)
  • Vitamine D (vette vis, dierlijke producten, wordt aangemaakt o.i.v. de zon)
  • Omega 3-vetzuren (tonijn, zalm)

Uit onderzoek is gebleken dat ook voor mensen met een zware depressie het ophogen van deze voedingsstoffen zinvol is. Reguliere medicatie slaat in dat geval ook beter aan.

Vitamine B en C (bevindt zich in groene bladgroenten, broccoli, bloemkool, spruitjes, citrusfruit, kiwi, bessen en aardappels) ondersteunen daarnaast de bijnieren in tijden van stress.

Hormonen kunnen m.b.t. je voeding ook een rol spelen:

Een tekort aan dopamine zorgt ervoor dat mensen zin krijgen in cafeine, alcohol of nicotine. Deze zorgen voor een korte piek in de dopamine-aanmaak, maar de drang ernaar wordt vervolgens alleen maar groter. Daarom is het van belang dat het dopaminepeil constant blijft. Voor de aanmaak van dopamine zijn vitamine B6 en magnesium essentieel.

Serotonine is een multifunctioneel hormoon; het staat ook wel bekend als het ‘feel good’-hormoon, omdat het naast een positief gevoel ook voor een verbetering van het geheugen en voor een goede werking van de darmen en de bloeddruk zorgt. Tegen de avond wordt serotonine omgezet in melatonine; een hormoon dat je slaapritme reguleert.

De aanmaak van serotonine wordt gestuurd door het eiwit tryptofaan. Dit zit onder andere in banaan, pompoenpiten, peulvruchten,kip, kwark en kaas. Voor een ideale opname zijn ook voldoende B-vitamines, vitamine C, ijzer, zink en magnesium nodig.

Een gebrek aan serotonine kan zorgen voor een grote behoefte aan zoet, maar ook voor hoofdpijn, eetbuien en een trage stoelgang, evenals depressieve gevoelens.

Minimaliseer de volgende producten:

-Witte suiker: traagheid en vermoeidheid kunnen hiervan het gevolg zijn, evenals bloedsuikerschommelingen, waar je weer depressieve gevoelens van kunt krijgen.

-Bewerkte en kant-en-klare voedingsmiddelen: deze producten voegen weinig tot niets toe aan je gezondheid, en beroven je van belangrijke mineralen.

-Alcohol: door de vitaminetekorten die hierdoor kunnen ontstaan, kan niet alleen  je lever overbelast raken, maar kan ook je slaap/waakpatroon verstoord raken. Let dus ook op gezonde voeding als je je beter wilt voelen!

 

Artikel 2: Voeding en suppletie de oplossing tegen depressie?

Wereldwijd worden er steeds meer mensen getroffen door een depressie. Eet jij veel suikerrijke producten of fastfood? Uit onderzoek is gebleken dat je met een ongezond voedingspatroon een groter risico hebt op een depressie. De kans op tekorten aan bepaalde voedingsstoffen is door een ongezond voedingspatroon groot. Een depressie wordt vaak behandeld met Anti depressiva. Naar voeding en supplementen als onderdeel van je behandeling wordt meestal niet gekeken door de arts.
Ben jij benieuwd welke vitaminen en gezonde vetten een depressie helpen verminderen of voorkomen? Lees dan verder.

Vitamine D
Vitamine D wordt aangemaakt in het lichaam door middel van zonlicht. Daarnaast zijn vette vis, eieren, vlees en zuivel bronnen van vitamine D.

Je lichaam kan naarmate het ouder wordt steeds moeilijker vitamine D opnemen en aanmaken. Vooral ouderen kunnen suppletie om die reden goed gebruiken. Een waarde in je bloed van 80 nmol/l is voldoende.

Deze vitamine speelt een grote rol in de functie van je hersenen. Een tekort kan neerslachtige gevoelens veroorzaken. Uit onderzoek blijkt dan ook dat een tekort aan vitamine D in het lichaam een trigger is voor het ontstaan van depressie.

Vitamine B12 en foliumzuur
Vitamine B12 speelt ook een rol in je hersenfunctie. Een tekort kan je stemming en andere hersenfuncties beïnvloeden. Ouderen, veganistische, vegetarische en mensen met spijsverteringsproblemen of een ongezond voedingspatroon hebben een groter risico op een tekort. Een verlaagd vitamine B12 gehalte gaat vaak samen met een verlaagd foliumzuurgehalte.

Verschillende onderzoeken tonen een verband aan tussen een laag vitamine B12 en foliumzuurgehalte en depressie. Daarnaast kunnen deze tekorten je behandeling met anti depressiva op een negatieve manier beïnvloeden.

Gebruik jij vitamine B12 suppletie? Check de ingrediëntenlijst altijd op het stofje methylcobalamine. Deze vorm wordt het beste opgenomen in je lichaam.

Magnesium
Magnesium heeft invloed op de functie van je hersenen en je stemming. Het ontspant je spieren en zenuwstelsel waardoor het een goed middel is tegen stress.

Sommige deskundige beweren dat een laag magnesium gehalte in geproduceerde voeding de oorzaak is van vele depressieve gevallen. Maar ook stress en een ongezond voedingspatroon helpen niet mee. Een suppletie van 450 mg per dag verbeterde de stemming van depressieve ouderen tijdens een onderzoek. Onderzoek toont dus aan dat magnesium je depressieve gevoelens kan verminderen.

Ook beweging stimuleert de opname van magnesium, door een betere doorstroming van je bloedsomloop. Hierdoor is het bereik van magnesium voor de hersenen groter.

Suppletie in de vorm van magnesium citraat wordt het beste door je lichaam opgenomen.

Omega 3 vetzuren
Visolie is rijk aan omega 3 vetzuren EPA en DHA. Omega 3 vetzuren hebben een goede invloed op de werking van je hersenen. Deze twee vetzuren komen voornamelijk voor in dierlijke producten en algen. Vette vis is de grootste bron bijvoorbeeld zalm, makreel, haring en sardines. Lijnzaad, chiazaad, lijnzaadolie en walnoten bevatten ook omega 3, maar dan in plantaardige vorm.

Gebrek aan deze vetzuren kan leiden tot emotionele stoornissen en depressieve gevoelens. Suppletie kan helpen bij het voorkomen en behandelen van depressie en angst.

Voedingsadviezen en de juiste suppletie kunnen enorme voordelen opleveren met betrekking tot het verminderen of voorkomen van depressie. Ben jij gevoelig voor een depressie? Probeer eens een koolhydraatarm dieet en vermijd bewerkte voedingsmiddelen. Deze methode kan je stemming enorm verbeteren. Onderzoek ook de rest van je leefstijl eens goed. Voldoende ontspanning, beweging en slaap spelen een grote rol. Alleen al elke dag een kwartier wandelen zorgt voor het vrijkomen van gelukshormomen waardoor je je beter voelt.

 

 

Related Post

By | 2018-09-17T11:21:18+00:00 juni 19th, 2017|Algemeen, blog, Depressie|1 Comment

About the Author:

One Comment

  1. Elisa Timmermans 25 juni, 2017 at 12:49 - Reply

    Het advies koolhydraatarmer gaan leven en vermijden van bewerkte voedingsmiddelen geeft ook de heer Ju Jung Li
    uit Blerick uitgebreider weer in zijn boek: Yin Yang HEALTH COOKING, advies voor een gezond en langer leven.
    Echter hij combineert ook nog de levensmiddelen die ervoor nodig zijn om een bepaald resultaat te bereiken bij enkele klachten.
    Voor mij werkt het prima! Alleen een groot probleem is volhouden en doorzetten bij alle dagelijkse verleidingen. Het omzetten van een opvoedings- en levenspatroon vind ik niet gemakkelijk. Maar … de resultaten spreken voor zich dus, ook na de zoveelste terugval in oude ongezonde patronen, probeer ik mezelf steeds weer te motiveren om opnieuw te beginnen en langer door te zetten. Uiteindelijk zal het toch wel iets meer gezondheid en minder verslavende afhankelijkheid van voedingsmiddelen (zijn geen levensmiddelen), medicatie en genotsmiddelen opleveren op oudere leeftijd.
    Elisa wenst jullie allemaal succes ! 25 juni 2017

Leave A Comment