Persbericht Keurmerk Gezond Bedrijf
Unieke aanpak ziekteverzuim bij bedrijven.
Stichting Gezondheid Nederland heeft in samenwerking met de Universiteit van Wageningen onderzoek gedaan naar de aanpak van ziekteverzuim in Nederland. Stichting Gezondheid Nederland heeft met educatie meer dan 50.000 mensen geholpen aan een gezondere levensstijl. De Universiteit van Wageningen is een autoriteit op het gebied van gezondheid.
Tijdens het onderzoek is gekeken naar succesverhalen in het buitenland, zijn HRM managers in Nederland geïnterviewd en is gekeken naar de aanbieders van gezondheidsproducten en -diensten op de Nederlandse markt.
Het onderzocht heeft geresulteerd in een adviesrapport waar Stichting Gezondheid Nederland mee aan de slag is gegaan. Hieruit is een nieuw concept “Keurmerk Gezond Bedrijf” ontstaan.
Uit het onderzoek kwam ook dat er op de Nederlandse markt aanbieders van een aantal cruciale diensten ontbraken.. Deze heeft de Stichting Gezondheid Nederland met partners ontwikkeld. Met deze diensten kan het ziekteverzuim beter aangepakt worden.
Een aantal punten, dat ten grondslag liggen aan de oprichting van Keurmerk Gezond Bedrijf:
- Huidige aanbieders bieden vaak slechts een deel van de puzzel aan. Hierdoor ontbreekt het aan succes. Keurmerk Gezond Bedrijf biedt een scala aan noodzakelijke producten en diensten aan (“one-stop-shopping”). Deze worden ingevuld door diverse partners die bewezen hebben succesvol te zijn in hun specialiteit.
- Er dient een “beloning” te komen voor bedrijven die aantoonbaar goed bezig zijn met de gezondheid van de werknemers. Dit gebeurt in de vorm van een keurmerk. Hiermee kan een bedrijf zich onderscheiden.
- 75% van de ondernemers in Nederland houdt zich (nog) niet bezig met de gezondheid van hun medewerkers. De Universiteit van Wageningen heeft een bewustwordingstraining ontwikkeld voor de managers van deze bedrijven. Inzet vanuit het management is essentieel voor een succesvolle implementatie.
- Voor een succesvolle aanpak is een juiste mix nodig van educatie en bewustwording. Met name deze laatste ontbreekt veelal bij ondernemers.
100 punten
Bedrijven kunnen in diverse rubrieken punten scoren. Wanneer een bedrijf 100 of meer punten heeft kan het keurmerk worden aangevraagd. Wanneer het bedrijf minder punten heeft krijgt het bedrijf advies over de aanpak van het ziekteverzuim.
Met het keurmerk laat de werkgever zien dat ze investeert in de gezondheid van haar werknemers. Het keurmerk is een medaille. Dit helpt onder andere bij de werving en selectie van nieuw personeel. De aanpak van Keurmerk Gezond Bedrijf leidt tot een verlaging van het ziekteverzuim en verhoging van de productiviteit van de fittere werknemers. En het allerbelangrijkste is een toename van het geluk. “Gezondheid “ is immers de meest genoemde wens van mensen!
Meer informatie: http://www.keurmerkgezondbedrijf.nl
Wat is een gezonde werknemer u waard?
Geef een reactie