Zes nuttige tips om je stofwisseling te stimuleren

/, Algemeen, blog, Voeding nieuws/Zes nuttige tips om je stofwisseling te stimuleren

Zes nuttige tips om je stofwisseling te stimuleren

Gewichtstoename wordt meestal toegeschreven aan een langzame stofwisseling omdat het lichaam dan de neiging heeft meer vet op te slaan. De stofwisseling is het proces waarbij het lichaam calorieën omzet in energie om het lichaam van brandstof te voorzien. Hoe je eet en wat je eet zijn factoren die de snelheid van je stofwisseling beïnvloeden.

Hier zijn enkele nuttige tips over hoe je je stofwisseling kunt stimuleren en gezond kunt blijven zonder naar de sportschool te gaan.

  • Eet vaker. Door gedurende de dag verscheidene tussendoortjes te gebruiken in plaats van drie hoofdmaaltijden verhoog je de snelheid van je stofwisseling. Door het kauwen en verteren van voedsel verbrandt je lichaam calorieën. Dus hoe vaker je eet, hoe meer calorieën je verbrandt. Wanneer er veel tijd tussen je maaltijden zit of wanneer je altijd caloriearm voedsel eet, kan je lichaam het gevoel krijgen dat het aan het verhongeren is.  Als gevolg daarvan wordt de stofwisseling automisch vertraagd om calorieën te bewaren. Wanneer je van tijd tot tijd eet voorkom je dat je honger krijgt waardoor je eerder de verleiding om naar iets lekkers te grijpen kunt vermijden. Maar een tussendoortje betekent niet junkfood of zoetigheid. Een tussendoortje moet bestaan uit gezonde voedingsmiddelen zoals fruit, noten, groenten of hele granen. Denk eraan dat wanneer je jezelf voedsel ontzegt je stofwisseling nog meer vertraagt.
  • Beweeg wanneer maar mogelijk. Dit betekent niet dat je op de loopband moet gaan wanneer je aan het telefoneren bent of gewichten moet dragen wanneer niemand kijkt. Je hoeft ook niet urenlang of heel energiek te bewegen. De frekwentie is belangrijker. Alleen al van tijd tot tijd wandelen of discreet enkele keren per dag je armen en benen strekken kan helpen je stofwisseling sterk te verbeteren. Alles om de inactiviteit van het stil achter je bureau zitten te vermijden. Thuis kun je je schoonmaakkarweitjes omzetten in geweldige lichaamsoefeningen.
  • Vermijd zoetigheid. Geraffineerde suiker is een veelgebruikt ingrediënt van alles wat ongezond is. Het is een substantie die ervoor kan zorgen dat je lichaam meer vet opslaat. Het is dus beter het eten van zoetigheden te vermijden.
  • Ontbijt altijd. Het is absoluut noodzakelijk iets gezonds te eten kort nadat je ontwaakt bent omdat je lichaam dan al gemiddeld acht uur geen voedsel heeft gekregen. Wacht niet tot de middag voordat je iets eet. Door te ontbijten wordt je spiermassa groter. Dit komt omdat het lichaamshormoon dat gebruikmaakt van calorieën om spiermassa op te bouwen ‘s ochtends op z’n hoogste niveau is.
  • Slaap goed. Gebrek aan slaap heeft een grote invloed op de productie van hormonen die je eetlust beïnvloeden. Mensen die slapeloze nachten doorbrengen eten als gevolg van stress vaker te veel of ongezonder voedsel. Wanneer het lichaam genoeg rust krijgt, kan het efficiënter functioneren.
  • Houd een fles water binnen bereik. Water drinken is heel belangrijk omdat bij de meeste lichaamsprocessen water gebruikt wordt. Water helpt ook om giftige stoffen die vrijkomen bij het verbranden van vet weg te spoelen. Het drinken van de juiste hoeveelheid water kan wonderen verrichten voor je algehele gezondheid. Gebrek aan water beïnvloedt het prestatievermogen van je lichaamsfuncties.

 

 

 

Related Post

2013-11-18T13:29:31+00:00

Over de auteur:

Geef een reactie